תחום העיצוב הוא זרם רחב של נושאים שלא מוגבל לעיצוב גרפי בלבד. כשמישהו אומר שהוא מעצב, לא ברור לחלוטין מה הוא באמת עושה, מהו תהליך העבודה שלו ואילו תוצרים הוא מפיק.  ישנם מספר רב של עמודי תווך המחזיקים יחד את התחום.

תפקידי עיצוב קיימים במגוון תחומים, למשל עיצוב גרפי, עיצוב טקסטיל, עיצוב פנים, עיצוב אופנה, עיצוב קרמי, עיצוב דפוס ועוד.  לאחרונה נוצר זרם גדול של חברות הייטק שמתמקדות ביצירת ממשקים למסכים, ומכך הביאו לפיתוחם של תפקידי עיצוב רבים.

כותרות עבודה כמו UX Developer או UX Designer התפתחו כחזית העתיד של תפקידי עיצוב.  לעתים משמעותם אינה מוכרת אפילו למעצבים שבאים מענפים אחרים,ועל אחת כמה וכמה אלו שאינם מהתחום כלל.

בואו נעשה רגע סדר

UX Designer הוא עיצוב חוויית המשתמש, בעוד ש-UI Designer הוא עיצוב ממשק המשתמש. שניהם קריטיים מאוד לפיתוח מוצרים דיגיטליים, ועל מנת שיהיו אפקטיביים עליהם לעבוד בשיתוף פעולה הדוק. למרות היותם אינטגרליים מאוד זה לזה, התפקידים עצמם שונים למדי ועל כך אפרט.

עיצוב חוויית המשתמש

שם התפקיד "עיצוב חווית משתמש" (UX) מבלבל עבור מי שמנסה להבין את מהות התפקיד. למעשה התפקיד לא עוסק בגרפיקה כלל. בין אם מדובר באפליקציה, אתר אינטרנט או משחק – מעצב UX מתכנן את מבנה המוצר שעליו הוא עובד. המבנה מורכב מאלמנטים ללא צבע, ללא צליל וללא גרפיקה מכל סוג. כלומר בנוי מ- wireframes (מסגרות) בלבד.

על מעצב חווית המשתמש לדעת מיהו קהל היעד של המוצר, מיהם המתחרים של המוצר ומהו המרקט שבו המוצר יתמודד. ערכים כמו פונקציונאליות, שימושיות ורמת ההסתגלות של המשתמש יתנו למעצב אינדיקציה אם הוא בכיוון הנכון.

שיטת העבודה של מעצב חווית משתמש:

  1. אסטרטגיה והקשר התוכןניתוח המתחרים, ניתוח קהל היעד, תכנון מבנה המוצר ופיתוח תוכן.
  2. Prototyping ו-Wire framingבניית שלד, יצירת אב טיפוס, בדיקת שמישות, ניתוח ויישום תוצאות.
  3. ביצוע ואנליטיקה – תיאום בין UI ל-UX, תיאום מול המפתחים, מעקב אחר מטרות אינטגרציה, ניתוח ויישום תוצאות.

כמו שניתן לראות התפקיד של מעצב חווית המשתמש נוגע בתחומים רבים החל משיווק, ממשקי עיצוב, ממשקי פיתוח, קשר מתמיד עם מנהל הפרויקט ועוד. בסופו של דבר עליו לקשר בין המטרות העסקיות של בעלי המוצר ובין צרכי קהל היעד באמצעות תהליך של בדיקה ושמירה על שני הצדדים כך שיהיו מרוצים ממערכת היחסים שנוצרה ביניהם דרך המוצר הדיגיטלי.

[ux_image id="4365" margin="10px 0px 20px 0px"]

עיצוב ממשק המשתמש

"ממשק משתמש (UI) הוא כמו בדיחהאם אתה צריך להסביר אותו כנראה שהוא לא כל כך טוב..."

כולם יודעים שאפשר להטיס מטוס באמצעות מערכת השליטה בתא הטייס, אך מערכת השליטה מסובכת ויש לה ממשק משתמש מורכב.

יצירת ממשק משתמש מוצלח הוא אתגר, במיוחד משום שהוא חייב להיות אינטואיטיבי.

במחקר שבוצע בשנת 2012 שאלו משתמשים איזה סמארטפון הם מעדיפים, של אפל או של סמסונג. למרות שלשני המכשירים הייתה אותה פונקציונאליות כמוצר, אנשים העדיפו במידה רבה את הסמארטפון של אפל על פני סמסונג.

התשובה לשאלה מדוע הם אוהבים טלפונים של אפל יותר משל סמסונג היתה עקבית ומידית: "אני מוצא את הטלפון של אפל הרבה יותר אינטואיטיבי".

שהמראיין ביקש דוגמאות לכך, המשתמשים התפתלו ואפילו קצת כעסו "ברור שאפל אינטואיטיבית יותר איך אתה שואל את זה בכלל". חלקם אמרו "זה פשוט עובד" וחלקם טענו שלאפל יש תחושה עקבית יותר.

ממשק המשתמש של אפל מוטבע ב- UX כל כך טוב, שאפילו לא מרגישים שזה שם. ככל שממשק ה-UI  חלק יותר, כך הוא מרגיש אינטואיטיבי יותר.

שיטת העבודה של מעצב ממשק משתמש:

  1. Look & Feelניתוח לקוחות, מחקר עיצובי, מיתוג ופיתוח גרפי, מדריכי שימוש.
  2. רספונסיביות ואינטראקטיביות – ממשק משתמש, אינטראקציה ואנימציה, הסתגלות לגדלי מסך שונים, עבודה לצד המפתח.

מעצב ממשק משתמש הופך טכנולוגיה לקלה ואינטואיטיבית לשימוש המשתמשים. מעצבי ממשק משתמש עובדים על התחומים שבהם משתמשים מקיימים אינטראקציה ישירה עם המוצר.

מוצר שנראה נהדר אבל קשה להשתמש בו הוא דוגמה של UI מעולה ו- UX כושלבעוד שמוצר שהוא שמיש מאוד אך נראה נורא הוא דוגמא של UX מבריק וממשק משתמש כושל.

מספיק שאחד מהם – UX או UI לא יהיו ברמה מספיק טובה כדי לגרום לנטישה מצד המשתמשים. שמירה על רמה גבוהה של שניהם וסינרגיה בניהם תוודא שלמשתמשים יהיה קל ואינטואיטיבי להשתמש במוצר, ובכך למעשה לצמצם מצב בו המשתמשים ירצו לעזוב מחוסר נוחות או הרגשה שאינם מצליחים לתפעל את ממשק המוצר כפי שהיו רוצים.