אחת הסיבות לכך שהשאלה "מהו ניהול מוצר?" מתעוררת לעתים קרובות כל כך, אפילו מאנשי עסקים מנוסים, היא שמנהל מוצר מקיף תחום אחריות רחב מאוד ולכן קשה לתת הגדרה שתתאים לכל מנהלי המוצר באשר הם.

לרוב מנהלי מוצר דיגיטאלי מגיעים מתפקידים שונים כמו מפתחים, מעצבי חווית משתמש, מעצבי ממשק משתמש, מנהלי מדיה ועוד. כל אלו תורמים למגוון הכשרונות הנמצאים בין מנהלי המוצר בחברות ומאפשר שונות ביניהם. כל חברה תבחר את מנהל המוצר המתאים ביותר עבור מטרותיה ועבור המוצר אותו היא מפתחת.

משימות היום-יום של אנשי מקצוע בתחום ניהול המוצר יכולות לכלול מגוון רחב של חובות אסטרטגיות וטקטיות. רוב מנהלי המוצר לא לוקחים על עצמם את כל אחריות הניהול ויש תחתיהם מנהלי משנה בתחומים מגוונים, האתגר הוא לנהל את תתי התחומים ולוודא שתהיה סינרגיה ביניהם.

שיטת העבודה של מנהלי מוצר

  • מחקר: אנשי מקצוע בתחום ניהול המוצר עורכים מחקרים על מנת להתמחות בשוק החברה, באישיות המשתמשים ובמתחרים.
  • האסטרטגיה המתפתחת: כאשר הם צברו ידע מספיק בתעשייה, אנשי מקצוע בתחום המוצר מעצבים את הידע הזה לתכנית אסטרטגית ברמה גבוהה עבור המטרות שלהם, כולל המטרות והיעדים, סקירה כללית על המוצר עצמו, ותכנון זמנים.
  • תוכניות תקשורת: לאחר שיש אסטרטגית עבודה, שבדרך כלל הם מפתחים באמצעות מיפוי המוצר, הם מציגים אותה לבעלי עניין למשל לצוות החברה ולמשקיעים.
  • תיאום פיתוח: בהנחה שהם קיבלו אור ירוק להתקדם עם התוכנית האסטרטגית של המוצר שלהם, יעבירו את התוכנית לצוותים השונים להנעת תהליך פיתוח, עיצוב, בדיקת איכות ותיקונים לפני השקה.
  • פעולה על משוב וניתוח נתונים: לבסוף, לאחר שהמוצר נבנה, נבדק והוצג לשוק, מנהל המוצר ילמד, הן באמצעות ניתוח נתונים והן על ידי מתן משוב ישיר ממשתמשים, מה עובד, מה לא ומה להוסיף. לאחר מכן הם יעבדו שוב עם הצוותים הרלוונטיים כדי לשלב משוב זה לתוך חזרות עתידיות של המוצר.

מהו לא ניהול מוצר?

לא מן הנמנע יהיה לחשוב שניהול הפרטים היומיומיים גם הם שייכים למנהל המוצר, אך זהו תפקידו של מנהל הפרוייקט. מנהל הפרוייקט נכנס לעובי הקורה ומטפל בתהליכים קטנים, בעיות פרטניות, כשלים ספציפיים, מעקב אחר עומסי עבודה ועוד. כל אלו אינם מנת חלקם של מנהלי המוצר. בכך מנהלי המוצר יכולים להתמקד באסטרטגיה ברמה גבוהה יותר.