מהו עיצוב גרפי?

עיצוב גרפי או עיצוב תקשורת חזותית, הוא האמנות והפרקטיקה של תכנון והפקת רעיונות וחוויות באמצעות תוכן חזותי וטקסטואלי. העיצוב יכול להיות מוגש באופן פיזי או וירטואלי ועשוי לכלול תמונות, מילים או גרפיקה. החוויה יכולה להתרחש בתוך רגע או על פני תקופה ארוכה של זמן וההשפעה  עשויה להתפשט בכל קנה מידה. בין אם מדובר בעיצוב שיקבל חשיפה למספר קטן של אנשים ובין אם מדובר בחשיפה למליוני אנשים ברחבי העולם, העיצוב נדרש להיות מותאם למטרות לשמן הוא נוצר לרבות מטרות מסחריות, חינוכיות, תרבותיות או פוליטיות.

מהו תפקיד המעצב?

מעצבים גרפיים למעשה מארגנים אלמנטים גרפים על משטח העבודה שלהם ויוצרים תוצרים חזותיים. תחום הגרפיקה הוא תחום רחב מאוד שכולל עיצובים לדפוס ולדיגיטל ואף עיצובים בתנועה בתצורת אנימציות.

למעצב ולמאייר קיימות נקודות השקה רבות, אך בעוד שמאייר יוצר או מצייר תמונה בתגובה לרעיון, מעצב משלב איורים ותמונות כדי להפיץ רעיון. אחת הדרכים להבין את הבבדל בין מעצב למאייר היא למשל לבחון את ההבדל בין יצרן רהיטים ומעצב פנים. הראשון מייצר אובייקט מסוים למטרה מסוימת, בעוד שהשני חושב על איך כל האובייקטים והמשטחים של סביבת העבודה יצרו סביבה התואמת לצרכי האדם שעובר דרכו. מאיירים טובים לעתים קרובות מסוגלים לעצב ולהיפך, מה שמקשה על הבחנה בין שתי שיטות.

גרפיקה בתנועה

גרפיקה בתנועה היא שילוב של אלמנטים גרפיים הנפרשים על פני טווח זמן מוגדר. לעיתים היא משלבת קטעי קול להגברת ההשפעה. למשל קטעי פתיח של תוכנית הם גרפיקה בתנועה, כמו גם טיזרים, פרומואים ולאחרונה הצטרפו גם קטעי הסטורי המעוצבים.

שפה עיצובית

על המעצב ליצור שפה עיצובית אחידה עבור כל פרוייקט ופרוייקט, ובכך לסמן לקהל היעד שמדובר בפריטים שמקושרים זה לזה ולהתייחס אליהם בהתאם. השפה העיצובית תורמת לחיזוק המותג ולתחושת היכרות בין הקהל לפרוייקט ומאפשרת להם להרגיש תחושת היכרות עם המוצר.

[ux_image id="4377" image_size="original" width="60" margin="10px 0px 20px 0px"]

מיתוג

השפה העיצובית יוצרת מיתוג המשרת את מטרות הארגון בתצורות שונות כמו כרטיס ביקור, לוגו, ניירות מכתבים ועוד. במהלך תהליך המיתוג בוחן המעצב את קהל היעד של המוצר ואת מתחריו. בעבר המיתוג היה מתפרש על פני מוצרים פיזיים כמו חולצות, שלטים, מפיות ועוד ולאחרונה הצטרפו גם מוצרים דיגיטאליים כמו מיילים, אתרי אינטרנט, פרסומות ברשת, דפי פייסבוק ועוד. כולם כמובן משתמשים בעקרונות העיצוב של המיתוג שהופג עבור החברה.

עיצוב אינטראקטיבי

קיימים סוגי עיצוב נוספים כמו למשל עיצוב אינטראקטיבי בו התוכן משתנה ומתעדכן באופן תדיר. עיצוב אינטראקציה מבדיל את עצמו מסוגי עיצוב אחרים בהוספת שיקול נוסף: להגיב לפעולות של הצופה או המשתמש. עיצוב עבור אינטרנט וסמארטפון הוא הדוגמה המוחשית ביותר. חלק מהעיצוב הדיגיטלי כולל הצגה של מידע שמשתנה במהירות, הידוע גם בשם ויזואליזציה של נתונים. עיצוב מוצר מתייחס לתכנון של מוצרים דיגיטליים, שהם שירותים דיגיטליים, כלים או פלטפורמות שניתן להביא לשוק. המונח מבלבל כי במשך כמה עשורים "עיצוב מוצר" התייחס רק לפריטים פיזיים כמו למשל מכשירי רדיו, ספסלים ואופניים. כיום ז'אנר זה של עיצוב נקרא עיצוב תעשייתי. עיצוב המוצר דורש ידע הן לגבי האופן שבו מכשירים פועלים ומציגים מידע והן לאופן שבו בני אדם מתממשקים עם המכשירים הדיגיטאליים. המעצבים מתבססים ברוב המקרים על דפוסי עיצוב מקובלים ואינטואטיביים ותעדוף של שימושיות ופונקציונליות על פני ביטוי אסתטי.  עבור פרויקטים גדולים או מורכבים, לרוב התפקידים מפוצלים לתפקיד מעצב ממשק המשתמש (UI) , המתייחס להשפעה ולפריסה של מה שהמשתמש רואה כרגע, לתפקיד מעצב חווית המשתמש (UX) שמתמקדמת בגרפיקה ואסתטיקה.

הסטודיו של מאנסטר מתמחה בכל סוגי העיצוב החזותי, מעוניינים לשמוע פרטים?

דברו עם מאנסטר